Praca w mediach społecznościowych? Czemu nie!
Wiele osób dobrze czuje się w tematyce mediów społecznościowych i po prostu lubi nawiązywać kontakty z użytkownikami w ten sposób. Na szczęście, obecnie mamy do czynienia ze sporym zapotrzebowaniem na specjalistów, którzy chcieliby pracować w branży mediów społecznościowych i dla których tematyka ta faktycznie stanowi życiową pasję. Jednakże, jak zostać specjalistą social media? Wydawałoby się, że najprościej jest po prostu skończyć odpowiedni kierunek studiów i z marszu uzyskać tytuł takiego specjalisty. Tak naprawdę jednak, żadne studnia nie zagwarantują nam tego, że faktycznie znajdziemy zatrudnienie w branży social media, a wielu praktyków, którzy już tutaj pracują niekoniecznie posiada tak ukierunkowane wykształcenie. Nie mniej jednak, na różnego rodzaju stanowiskach w social media potrzebna jest określona wiedza oraz umiejętności, które najłatwiej zdobyć poprzez studia o profilu marketingowym, dziennikarskim lub też ekonomicznym. Wiele osób pracujących w social media decyduje się także na kierunkowe studia podyplomowe lub inne kursy doszkalające, które wyposażają ich w określoną, wykorzystywaną w praktyce wiedzę. Pamiętajmy jednak o tym, że posiadanie określonego wykształcenia nie jest tutaj regułą.
Na jakich stanowiskach możemy pracować w social media?
W małych firmach osoba, która zostaje zatrudniona do tego, aby działać w mediach społecznościowych, zazwyczaj robi wszystko. Musi więc sama w sposób efektywny planować kampanie na różnych portalach społecznościowych, a następnie wcielać je w życie. W takich miejscach po prostu jest się specjalistą ds. mediów społecznościowych prowadząc zazwyczaj kampanie na małą skalę. Jak się jednak okazuje, tak naprawdę w branży mediów społecznościowych można znaleźć także inne stanowiska pracy, co zazwyczaj ma miejsce w rozbudowanych działach social media dużych firm. Tutaj można specjalizować się w formułowaniu treści do kampanii w mediach społecznościowych, ale można też pracować na stanowisku związanym z tworzeniem grafiki do wpisów. Dodatkowo, warto wiedzieć że istnieje również stanowisko social media accounts, gdzie zatrudniany specjalista przede wszystkim pracuje nad nawiązywaniem odpowiednich relacji z użytkownikami. Z kolei paid social media specialists będzie tylko i wyłącznie skupiał się na płatnych kampaniach promowania firm w mediach społecznościowych.
Czasem o tym, czym konkretnie będziemy się zajmować w tematyce mediów społecznościowych w danej firmie decyduje przypadek. Dobrze jest jednak próbować różnych rzeczy, ale od bardziej ogólnych zagadnień móc przejść do węższego obszaru specjalizacji. Największe możliwości rozwoju w tematyce social media dają średnie i duże agencje reklamowe, gdzie znajdziemy wiele ciekawych programów stażowych, ale też gdzie będziemy mieli od kogo się uczyć. Samodzielne stanowiska dla specjalistów ds. marketingu społecznościowego raczej dedykowane są osobom z doświadczeniem, które będą w stanie na własną rękę planować i realizować kampanie od początku do końca.