Blog

UX copywriting, czyli kilka słów o tworzeniu treści

29.11.2017

T worzenie treści to nie lada wyzwanie. Wie o tym każdy, kto chociaż raz spróbował się z tym zmierzyć. Nie ma różnicy, czy chodzi o dłuższy tekst, czy też o krótkie notyfikacje wewnątrz aplikacji. Co może nam pomóc przy tworzeniu treści? Kreatywność copywritera i perspektywa UX, czyli tak zwany UX copywriting.

Copywriter i UX – te pozornie odrębne perspektywy mogą zaowocować doskonałą współpracą. Copywriter w projekcie grywalizacyjnym tworzy koncepcję kreatywną, pisze treści, zajmuje się storytellingiem, a więc musi posługiwać się słowem jak mało kto. Ale jest jeszcze jeden obszar, którego nie powinno się ignorować – tworzenie powiadomień wewnątrz aplikacji. Bez znajomości i zrozumienia user experience nie uda się stworzyć angażującego komunikatu. Dlatego też ważne jest, żeby copywriter wiedział, czego chce użytkownik i wiedzę tę wykorzystywał.

Przy tworzeniu treści (zarówno dłuższych tekstów, jak i zwykłych notyfikacji) warto kierować się kilkoma podstawowymi zasadami.

 

1. Skup się na użytkowniku

Brzmi to jak oczywistość, ale czasem o oczywistościach zapominamy – piszemy dla użytkownika, nie dla wyszukiwarek. Zamiast skupiać się na słowach kluczowych, pozycjonowaniu, czy specjalnych formułach, myślmy o tym, dla kogo nasze teksty powstają.

Nieważne czy piszemy długi tekst branżowy, czy też notyfikacje systemowe, odbiorca zawsze musi być w centrum. Używanie bezpośrednich zwrotów i zaimków osobowych sprawia, że nasza treść staje się bardziej angażująca.

Warto skupić się na tym, co dokładnie chcemy przekazać odbiorcom. Przykładowo – tworzymy notyfikację wewnątrz aplikacji po pięciu wygranych pojedynkach i zdobyciu nowej odznaki. Zwykłe “Brawo!” czy “Gratulacje!” teoretycznie spełnia swoją rolę, ale brzmi dość… płasko. Co gdyby zamienić ten tekst na bardziej spersonalizowany komunikat, adekwatny do osiągnięć użytkownika. Przykładowo, zdanie “Niezła robota! Jak tak dalej pójdzie, dostaniesz żółtą koszulkę lidera” brzmi chyba znacznie lepiej, prawda?

 

2. Dopasuj się do grupy docelowej

Research to podstawa! W końcu tworzenie treści zaczyna się już przed napisaniem pierwszego słowa. Dokładne sprecyzowanie grupy docelowej zdecydowanie ułatwi nam pracę nad tekstem.

Zupełnie inaczej tworzy się komunikaty dla osób obeznanych z technologią, a jeszcze inaczej dla tych, którzy nie są specjalnie zaawansowani w tym temacie. Warto brać pod uwagę płeć, narodowość, czy wiek docelowych użytkowników, ale także ich zachowanie, poglądy oraz styl życia, czyli tzw. czynniki behawioralne.

Jak najlepiej sprecyzować swoją grupę docelową? Trzeba wczuć się w rolę klienta i zastanowić się, które potrzeby uda się spełnić. Warto również przeprowadzić dokładniejsze badania, obserwować swoje otoczenie, czy przeprowadzić kilka rozmów z osobami, najbardziej zbliżonymi do tych, do których chcesz trafić. Każda metoda jest dobra, żeby poznać swoich odbiorców, a odpowiedni ich dobór zwiększa szanse na sukces!

 

3. Zaprzyjaźnij się z odpowiednim słownictwem

Po określeniu grupy docelowej łatwo ustalić, jakim językiem powinniśmy się posługiwać, żeby był on dla naszych użytkowników zrozumiały. Można próbować brzmieć mądrze i stosować skomplikowane słownictwo, ale tak naprawdę ważne jest, żeby nasz komunikat został dobrze odebrany.

Do osób młodych trafiają zwroty luźniejsze i mniej formalne, ale z kolei nie są one odpowiednie dla starszych użytkowników. Techniczne słownictwo powinno być zarezerwowane dla tych, którzy są zapoznani z technologią. Pewne zwroty lepiej brzmią po angielsku i nie powinny być tłumaczone na język polski. To tylko kilka z zasad, którymi warto się kierować.

Najważniejsze jednak jest to, aby komunikat był jasny, wyraźny i w miarę możliwości zwięzły. Użytkownicy nie skupiają się na długich tekstach, wszystko powinno być jak najbardziej skondensowane. Musisz wiedzieć dokładnie, co chcesz powiedzieć. Trzeba pamiętać, że nie każdy operuje tymi samymi zwrotami, dlatego muszą być one odpowiednio wyważone i zrozumiałe.



To trzy najważniejsze zasady, którymi warto się kierować przy tworzeniu treści. Przestrzegając ich pokażemy, że nie ignorujemy naszych odbiorców, a wręcz przeciwnie – że są oni dla nas najważniejsi. Wiedząc do kogo piszesz, jakim językiem, oraz skupiając się na odbiorcy jesteś skazany na powodzenie. I na tym właśnie polega istota UX copywritingu.

Natalia Chronowska

Junior Game Content Specialist

Absolwentka filmoznawstwa i dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim. Gdy akurat czegoś nie ogląda to pisze, a gdy nie pisze to dużo opowiada. W grywalizacji najbardziej podoba jej się kreowanie nowych światów i historii. Uwielbia grać w gry, głównie przygodowe. Potrafi godzinami opowiadać o nowych serialach, komiksach i filmach, ale chętnie też udzieli odpowiedzi na pytanie “czy pingwiny mają kolana”.

Zobacz również