Blog

Piękno tkwi w prostocie, czyli jak małe rzeczy motywują do dużych zmian

10.11.2017

R ozwiązania grywalizacyjne są dopasowane do grupy docelowej, celu projektu, strategii biznesowej firmy. Najczęściej przybierają one formę aplikacji mobilnych, webowych i IoT. Czasem jednak nie są potrzebne duże zasoby finansowe czy ludzkie. Czasem to najprostsze rozwiązania okazują się najbardziej efektywne. Dlaczego? Ponieważ piękno tkwi w prostocie, a siła w emocjach.

Fun to podstawa

Schody tradycyjne czy ruchome? Które wybierzesz? Jeśli nie jesteś entuzjastą zdrowego trybu życia, wiemy, na co padł wybór. Ale co zrobić, by zmienić ten nawyk i zachęcić ludzi do ruchu? Volkswagen znalazł rozwiązanie. Piano stairs. W Sztokholmie powstały schody, które nie tylko wyglądają jak pianino, ale również wydają dźwięki. Technicy zadbali o to, by każdy stopień oddawał prawdziwe brzmienie pianina, od najniższych do najwyższych tonów. Efekt? Ruch na tych (nie)zwykłych schodach wzrósł o około 66%. To jednak nie koniec. W ślad za Sztokholmem poszły inne miasta, które wdrożyły ten pomysł. Interaktywne schody pojawiły się w Mediolanie, Hangzhou w Chinach czy São Paulo.

Mucha (nie) siada

Czas teraz na przykład z męskiego świata. Czwarty terminal na lotnisku JFK, stadion FC Barcelona, dworzec PKP w Zamościu. Nie ważne gdzie – ten sam problem. O co chodzi? O toalety publiczne. Temat niezbyt przyjemny, prawda? Utrzymanie czystości w tego typu miejscach od zawsze było problemem, zwłaszcza w męskich łazienkach. Rozwiązanie okazało się niezwykle proste. Mucha  zwykła naklejka umieszczona w centralnym punkcie pisuaru. Po raz pierwszy pojawiła się toaletach na lotnisku Schiphol w Amsterdamie i przyniosła niewiarygodne efekty. Bez wchodzenia w szczegóły – zaobserwowano 80% wzrost celności, a co za tym idzie czystości wokół pisuarów. Podobnych rozwiązań tego problemu pojawiło się znacznie więcej. Bramka, pszczoła, a nawet popularna gra z lat ‘90 Duck Hunt. Wszystkie jednak odwołują się do jednej potrzeby: bycia najlepszym. Okazuje się, że czasem wcale nie musimy konkurować z innymi. Wystarczy cel, który chcemy osiągnąć.

Czysta gra

Kto jest Twoją ulubioną postacią Trainspotting: Sickboy czy Spud? Kto jest lepszym piłkarzem: Ronaldo czy Messi? Ross i Rachel się rozstaną: tak czy nie? Na te i inne pytania odpowiadali mieszkańcy Edynburga w ramach akcji Neat Streets. Endynburg, podobnie jak inne miasta na świecie, walczy z problemem niedopałków papierosów na ulicach. Ich kampania proekologiczna była inna niż wszystkie  wykorzystano niecodzienne kosze na śmieci. Czym się wyróżniały? Zadawały przechodniom pytania. By na nie odpowiedzieć, wystarczyło wrzucić niedopałek do jednej z dwóch szczelin. Przeźroczysta szybka pozwalała zobaczyć, które odpowiedzi były bardziej popularne. Tak prosty pomysł, który angażując emocjonalnie ludzi, znaczaco zminimalizował problem niedopałków na ulicach i ograniczył koszty wydawane przez władze miasta na sprzątanie.

SoI dla dzieciaków

A czy my na własnym podwórku realizowaliśmy równie proste pomysły? Tak! Mowa tu o pierwszej edycji grywalizacji świątecznej. Pomysł pojawił się spontanicznie, a na wdrożenie mieliśmy zaledwie kilka dni. W efekcie prace nad storytellingiem, analityką i grafikami musieliśmy ograniczyć do minimum. Postawiliśmy na fun i cel, który zmotywował wszystkich do działania: pomoc dzieciakom z domu dziecka. Punkty, ranking czy możliwość wygranej były tylko dodatkiem. Kluczem do serc naszych pracowników była zabawna komunikacja i prostota rozwiązania. Co mamy na myśli?  Zobaczcie sami.

 

 

Grywalizacja to nie tylko skomplikowane mechaniki i rozbudowany storytelling. To także fun, który motywuje nas do działania. Pamiętajmy o tym tworząc nawet najprostsze rozwiązania. Czasem tak niewiele potrzeba, by stworzyć coś, co porwie tłumy.

 

 

Anna Armatys

Senior Employer Branding & Marketing Specialist

Organizuje, tworzy, wymyśla. Od ponad 3 lat jako Employer Branding & Marketing Specialist opiekuje się marką SoInteractive. Ukończyła Marketing Międzynarodowy na UEK oraz Marketing Internetowy na AGH. Uważa, że nie ma rzeczy niemożliwych, ani projektów, których nie da się zrealizować. Specjalizuje się w rozwiązaniach grywalizacyjnych z zakresu HR i EB.

Zobacz również