Blog

Grywalizacja w praktyce. 5 kroków do zmiany zachowań.

06.08.2015

A gdyby tak codzienne obowiązki zamienić w grę? Przestajemy spóźniać się do pracy, regularnie biegamy, nauka języka idzie znacznie szybciej... Punkty, poziomy, ranking, odznaczenia czy wyzwania pobudzają naszą motywację, podnoszą efektywność oraz budują zaangażowanie. Brzmi dobrze w teorii, a jak jest w praktyce? Oto pięć kroków, które pomogą Ci poznać podstawy budowania grywalizacji.

Krok 1. Motywacja to podstawa

Gabe Zichermann powiedział kiedyś, że grywalizacja składa się w 25 proc. z technologii, a 75 proc. z psychologii. Trudno się z nim nie zgodzić. Ludzie angażowali się w gry długo przed wynalezieniem komputera. Dlatego pierwszym krokiem w kierunku budowania grywalizacji jest zrozumienie, co skłania nas do gry. Istnieją dwa główne typy motywacji: wewnętrzna i zewnętrzna. Wewnętrzna jest celem sama w sobie. Odnosi się do takich aspektów jak status, zabawa, rywalizacja, współpraca czy samodoskonalenie. Celem motywacji zewnętrznej jest osiągnięcie konkretnych korzyści — jak nagrody czy odznaczenia. Oba motywy muszą mieć swoje odzwierciedlenie w mechanice Twojej grywalizacji.

Krok 2. Poznaj gracza

Kolejnym krokiem jest poznanie i zrozumienie gracza oraz kontekstu sytuacyjnego, w którym się znajduje. Sukces grywalizacji zależy od jasnej identyfikacji, kim on jest. Przedstawicielem handlowym, managerem, pracownikiem korporacji, dostawcą, a może konsumentem? Poznaj jego historię. Wszystkie aspekty są ważne — od demografii po plan dnia. Gdy będziesz projektował system, skup się na nim oraz zastanów się, co angażuje Twojego gracza najbardziej.

Krok 3. Mission impossible

Zastanówmy się teraz, czym w zasadzie różni się grywalizacja od gry? Odpowiedź jest prosta. Celem, dla którego zostały zaprojektowane. Gry stworzone są po to, by bawić. W grywalizacji zaś fun jest tylko środkiem do celu. Sam cel wynika z wcześniej przyjętej strategii, jest odpowiedzią na pewien konkretny problem. Przykładowo, jeśli przeszkodą w rozwoju organizacji jest nieznajomość oferty firmy, celem systemu może być trening produktowy oraz poprawa przepływu wiedzy między pracownikami. W grywalizacji ten ściśle zdefiniowany cel zostanie obudowany mechaniką i historią, a gracz pozna go jako misję, którą musi (i chce) wypełnić.

Krok 4. Frajda kryje się w mechanice

Czas ustalić zasady gry. Zadania, poziomy, punkty, odznaki, rankingi — to tylko niektóre z elementów, które mogą budować świat gry. Pamiętaj jednak, że mechanika dla każdej grywalizacj jest inna. Musi być dostosowana do graczy, celu i scenariusza. Niemniej, powinna ona zawsze odpowiadać na potrzeby wewnętrzne i zewnętrzne użytkowników, czyli motywatory, o których wspomnieliśmy w kroku pierwszym. W grywalizacji rzecz jasna, jak w każdej grze, najważniejszy jest fun. Jednak do pełnego sukcesu będziesz potrzebować siły społeczności i możliwości otrzymania natychmiastowego feedbacku.

Krok 5. Historia ma znaczenie

Ostatnim elementem jest dobra historia. Nasz umysł znacznie lepiej reaguje, jeżeli otrzymuje informacje w postaci opowiadania. Storytelling, czy inaczej opowiadanie historii, pobudza do działania, angażuje emocje i skłania gracza do poświęcenia czasu. Odpowiednio skomponowana fabuła pozwala na przeniesienie każdej, nawet zwykłej czynności na bardziej abstrakcyjny i absorbujący poziom. W połączeniu z mechaniką gry utrzymuje stan flow, czyli wyjątkową motywację, osiąganą poprzez emocjonalne zaangażowanie w zadania, które gracz ma przed sobą.

 

Projektowanie grywalizacji nie jest łatwym zadaniem. Odpowiednio zbudowana fabuła, dobrze rozplanowane zadania i nagrody, wciągająca komunikacja — to wszystko może być nie lada wyzwaniem. Dlaczego jednak warto? Wykorzystując grywalizację mamy szansę nie tylko dotrzeć do użytkownika i pobudzić go do działania, ale również utrzymać jego zaangażowanie w czasie, a nawet trwale zmienić jego zachowanie.

Anna Armatys

Employer Branding & Marketing Specialist

Organizuje, tworzy, wymyśla. Od prawie 3 lat jako Employer Branding & Marketing Specialist opiekuje się marką SoInteractive. Ukończyła Marketing Międzynarodowy na UEK oraz Marketing Internetowy na AGH. Uważa, że nie ma rzeczy niemożliwych, ani projektów, których nie da się zrealizować. Specjalizuje się rozwiązaniach grywalizacyjnych z zakresu HR i EB.

Zobacz również