Blog

Czas start, czyli grywalizacja procesu onboardingu

28.09.2017

G dzie są salki konferencyjne? Jak ma na imię ten programista z kuchni? I w ogóle, o co tu chodzi? Pierwsze dni w pracy to dużo pytań. To także ogromna ilość informacji, z którymi trzeba się zmierzyć. Jak zatem zmotywować pracownika do działania i pomóc mu wykonać pierwsze zadania? Oczywiście wykorzystując grywalizację.

Budowanie doświadczeń

Tworzenie pozytywnych doświadczeń nowego pracownika nie może się kończyć na podpisaniu umowy. Oczywiście proces rekrutacji jest jednym z najważniejszych elementów budowania wizerunku pracodawcy — w końcu to pierwsza styczność z marką decyduje o dalszej współpracy. Nie znaczy to, że firma może zapomnieć o późniejszych etapach. Pierwsze dni pracy muszą być kontynuacją dobrze przeprowadzonego procesu rekrutacji, a oczekiwania i wyobrażenia na temat firmy powinny znaleźć odzwierciedlenie w rzeczywistości. Po co to wszystko? Pozytywne doświadczenia pracowników wpływają na zmniejszenie ich rotacji i umocnienie marki pracodawcy. To przekłada się na obniżenie kosztów rekrutacji oraz  stabilność organizacji.

 

Proces onboardingu

Proces onboardingu nie jest prosty. W końcu nie chodzi w nim tylko o to, by przygotować biurko czy wysłać maila z procedurami. Polega na wprowadzeniu zatrudnionej osoby w rolę, jaką ma pełnić w organizacji oraz na integracji z grupą współpracowników i managerów. Wdrożenie nowego pracownika powinno odbywać się w czterech obszarach: procedur, zadań i celów, kultury organizacji oraz relacji. 

Pierwszy obszar, czyli procedury to tzw. papierkowa robota. Występuje w każdej organizacji, bez względu na jej rozmiar czy charakter. W jej ramach zawierają się wszystkie kwestie administracyjne, od wypełnienia dokumentów, przez wyrobienie karty, aż po stworzenie adresu mailowego i przypisanie loginów i haseł. 

Zadania i cele to obszar, który dotyczy adaptacji pracownika na nowym stanowisku. Nowo zatrudniona osoba, już od pierwszych chwil, powinna wiedzieć, czego oczekuje od niej firma, a czego ona może oczekiwać od organizacji. Kluczową rolę odgrywa tu mentor, który przekazuje zakres obowiązków i jest wsparciem w trakcie pierwszych dni.

Każda firma, jak i jej kultura jest inna. Podczas rekrutacji istnieje możliwość poznania jedynie jej namiastki, dlatego ważne jest wprowadzenie pracownika również w ten obszar. Nowo zatrudniony powinien poznać zasady obowiązujące w organizacji, jej cele, wizje, ale również po prostu poczuć klimat panujący w firmie.

Relacje to jeden z najważniejszych aspektów onboardingu. W końcu to ludzie i ich relacje tworzą miejsce pracy, do którego chce się przychodzić. Proces adaptacji powinien nie tylko stworzyć dobre warunki do integracji z zespołem, ale również pomóc nowej osobie stać się jego częścią.

 

Nasz sposób na onboarding

Welcome Game to program grywalizacyjny, który powstał przede wszystkim po to, by ułatwić nowym pracownikom proces onboardingu. Ale nie tylko. Pomaga również działom HR oraz marketingu w komunikacji z nowymi osobami i przyspiesza realizację zadań – począwszy od ustawienia stopki w mailu, przez instalację firmowego komunikatora, po przesłanie niezbędnych informacji. Pozwala również sprawdzić podstawową wiedzę z zakresu BHP czy znajomość zasad panujących w SoInteractive. 

Welcome Game to nie tylko działania online. Żaden, nawet najlepszy system nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z człowiekiem, dlatego postanowiliśmy połączyć świat online i offline. Jak? Wprowadzeniem do gry jest “rekonesans”, czyli poznanie biura, pracowników czy zasad obowiązujących w organizacji. To jednak nie wszystko. W trakcie tego spaceru staramy się opowiedzieć o grywalizacji, w której mogą wziąć udział. Wytłumaczenie idei, celu i zasad gry motywuje pracowników do podjęcia wyzwania. Co więcej, zadania, które czekają na nowo zatrudnionych zachęcają do integracji z zespołem. Przykłady? Skontaktuj się z Communication Teamem, znajdź naszego IT Admina, dostarcz dokumenty do HR. W ciągu pierwszych dni pracownik wie, z czym do kogo może się zwrócić. Wiedza na temat funkcjonowania firmy sprawia, że nasz gracz przestaje czuć się obco i szybko staje się częścią zespołu. Oczywiście Welcome Game toczy się nie tylko o uznanie w firmie, ale również o starter pack, czyli prezent powitalny.

 

Dobrze zaprojektowany proces onboardingu to sytuacja win-win. Pracownik szybko może poczuć się pewnie w nowym miejscu pracy, a pracodawca zdobywa efektywnego i lojalnego pracownika. Wykorzystując mechanizmy grywalizacyjne mamy możliwość nie tylko w niestandardowy sposób wprowadzić nowego pracownika w życie organizacji, ale również pozytywnie wpłynąć na samopoczucie i motywację już w pierwszych dniach pracy.

 

Anna Armatys

Senior Employer Branding & Marketing Specialist

Organizuje, tworzy, wymyśla. Od ponad 3 lat jako Employer Branding & Marketing Specialist opiekuje się marką SoInteractive. Ukończyła Marketing Międzynarodowy na UEK oraz Marketing Internetowy na AGH. Uważa, że nie ma rzeczy niemożliwych, ani projektów, których nie da się zrealizować. Specjalizuje się w rozwiązaniach grywalizacyjnych z zakresu HR i EB.

Zobacz również