Blog

4 kroki do flow

24.03.2017

A gdyby tak zaoferować użytkownikowi grywalizacji coś, co oderwie go od rzeczywistości? Niech poczuje flow! I nie chodzi tu wcale o chwytliwe słówko, ale o zjawisko, które jest dobrze opisane przez naukowców. Nie ma jednak gotowej recepty gwarantującej flow, ale z pewnością warto sięgnąć po kilka wskazówek, które mogą pomóc grywalizatorom stworzyć angażującą koncepcję

Czym jest flow?

To uczucie pomiędzy satysfakcją a euforią. Towarzyszy całkowitemu zaangażowaniu w daną czynność. Termin ten najczęściej pojawia się w kontekście graczy, którzy zdobywając kolejne poziomy tracą kontakt z rzeczywistością. Uczucie to nie jest jednak zarezerwowane tylko dla nich. Flow może doświadczyć zarówno kompozytor pracujący nad utworem bez przerwy na sen, dziecko składające model tyranozaura, jak i aspirująca szefowa kuchni przygotowująca danie według przepisu Gordona Ramsaya. Wszystkie te aktywności, choć tak różne, mają cztery wspólne elementy kluczowe dla flow: jasno określony cel, informacja zwrotna, poziom trudności na granicy kompetencji oraz osiągnięcie pełnego skupienia.

1. Wiesz, co robisz

Brak jasno wyznaczonego celu? Spadek zaangażowania i zanik flow gwarantowany. Na każdym etapie działania gracz powinien rozumieć, czego wymaga od niego postawione przed nim zadanie. Instrukcje, wskazówki i notyfikacje muszą być czytelne i prezentowane w odpowiednim czasie. Wynika to z ograniczonej podzielności ludzkiej uwagi. Jeśli informacje ważne dla osiągnięcia celu są podawane zbyt szybko lub muszą walczyć o uwagę gracza z innymi bodźcami, przekaz nie dotrze do adresata. Dezorientacja użytkownika z kolei prowadzi do frustracji i prób automatycznego zastosowania znanych z przeszłości rozwiązań. Gracz trafia w ślepy zaułek, a nasilenie negatywnych odczuć hamuje flow. Bardzo ważne jest stawianie przed graczem mniejszych celów. Ich osiąganie gwarantuje ładunek pozytywnych emocji, motywuje do kontynuowania danej czynności i podejmowania kolejnych wyzwań. Niech flow trwa!

 Wskazówki dla grywalizacji:  
  • Stawiaj jasno określone cele i reguły. 
  • Interfejs ma prowadzić uczestnika grywalizacji i zawierać wskazówki adekwatne dla zadania.
  • Wyznaczaj użytkownikowi małe cele.

 

2. Wiesz, jak ci idzie

Wyobraź sobie, że próbujesz rozwiązać skomplikowane równanie; po godzinie orientujesz się, że w pierwszej linijce pomyliłeś plus z minusem. Poczucia uskrzydlenia, jak czasem tłumaczy się na język polski flow, z pewnością nie osiągniesz. Wszelkiego rodzaju informacje zwrotne są tym, czym karmi się nasz wewnętrzny mechanizm uczenia się i warunkowania – tak nabywamy pożądanych zachowań. Pozytywna informacja zwrotna jest odbierana przez użytkownika jak nagroda, a ponadto daje mu pewność, że podąża właściwą ścieżką. Może także zapobiegać marnowaniu czasu i energii na błędne założenia i uchronić przed rozczarowaniem i spadkiem zaangażowania.

Wskazówki dla grywalizacji:
  • Dbaj o utrzymanie poziomu satysfakcji uczestników grywalizacji.
  • Zawsze dostarczaj feedback na temat osiągnięć i postępów.
  • Długoterminowe cele? Popracuj nad atrakcyjną formą wizualizacji progresu.

 

3. Wiesz, że dasz radę

Gdzie szukać flow? Odpowiedź brzmi: między nudą a tym, co nieosiągalne. Lubimy wyzwania. Proste zadania nie dają nam satysfakcji. Raczej nie pochwalimy się znajomym pokonaniem 200 metrów na trasie dom – sklep, ale już 5-kilometrowy trening z Endomondo? To już jest coś! Ustalenie odpowiedniego poziomu trudności jest niezwykle ważnym i jednocześnie trudnym aspektem projektowania grywalizacji. Ludzie różnią się zarówno pod względem umiejętności, jak i poziomu pobudzenia i stresu, przy którym pracują efektywnie. Zadanie musi być zatem trudne, ale nie może przekraczać kompetencji gracza. Dlaczego? Brak wystarczających umiejętności, aby dotrzeć do celu, może wywoływać stres lub frustrację, które nie pozwolą na osiągnięcie flow. Ten składnik jest niemałym wyzwaniem dla twórców grywalizacji!

flow

Wskazówki dla grywalizacji:
  • Poznaj gracza i stwórz personę.
  • Stale monitoruj postępy użytkownika i bądź gotowy na konieczne modyfikacje.
  • Niech uczestnik grywalizacji uczy się nowych, specyficznych umiejętności stopniowo wraz ze zdobywaniem doświadczenia.

 

4. Nie wiesz, że grasz

Na podstawie wcześniejszych punktów na pewno możesz wyobrazić sobie zadanie będące idealnym kandydatem do osiągnięcia stanu flow. Wiesz, co robić, stale otrzymujesz informacje o postępach, jest ciężko, ale dajesz radę… aż tu nagle Twoją uwagę przykuwa migająca ikonka informująca o nowych super-mocach, które kiedyś w przyszłość będziesz mógł przetestować. Jest to tak atrakcyjny dystraktor, że nie zauważasz, kiedy przeciwnik atakuje Twój strategiczny punkt na mapie i wszystko wymyka się spod kontroli! Interesująca i jednocześnie zupełnie zbędna w tym momencie ikonka rujnuje Twoje flow, bo jest bodźcem kładącym kres całkowitemu skupieniu na zadaniu. Okoliczności idealne dla flow to takie, gdy jesteś w stanie zapomnieć, że grasz, bo Twoja uwaga jest całkowicie pochłonięta przez stojące przed Tobą wyzwania.

 

Wskazówki dla grywalizacji:
  • Więcej nie znaczy lepiej.
  • Grywalizacja nie może być przeładowana elementami, które nie służą konkretnym celom.
  • W polu wzrokowym użytkownika nie powinny pojawiać się przypadkowe dystraktory.

 

Stworzenie warunków idealnych dla poczucia flow to nie lada wyzwanie. Grywalizacja dysponuje jednak wieloma elementami, które mogą pomóc sprostać temu zadaniu. Krótkoterminowe wyzwania i notyfikacje pomagają skupić się na celu. Odznaki czy punkty są rodzajem feedbacku. Natomiast kolejne odblokowane poziomy to potwierdzenie wzrastających umiejętności w danej dziedzinie.

 

Dla dociekliwych:

1. Mihaly Csikszentmihalyi. Flow: The Psychology of Optimal Experience. Harper Perennial Modern Classics.

 

Hanna Kucwaj

Junior PR Specialist

Absolwentka kognitywistyki na UJ. W ramach swojej dziedziny interesuje się zwłaszcza neuropsychologią społeczną oraz zagadnieniami z zakresu rozumowania, podejmowania decyzji, motywacji. Od zawsze uwielbia rywalizować, a od jakiegoś czasu także grywalizować. Lubi koty, a koty lubią ją (dziwne, ale prawdziwe).

Zobacz również